Setteled and adapted- En la vida Gambiana - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nathan van Dongen - WaarBenJij.nu Setteled and adapted- En la vida Gambiana - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nathan van Dongen - WaarBenJij.nu

Setteled and adapted- En la vida Gambiana

Door: Nathan van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Nathan

20 Maart 2007 | Gambia, Banjul

DUTCH- ENGLISH AND SPANISH VERSION:

Hallo lezers!

Het eerste weekje zit erop en ik heb mijn draai gemaakt. Het was erg heftig en ik kwam erachter dat ik echt gewoon alle tijd voor mezelf nodig had om bij mezelf te blijven tussen alle bedrijven.
Wr is weer veel te vertellen!

Toen ik het had over 'het hol van de leeuw' wist ik niet echt wat ik zei. Want kun je je voorstellen hoe het is zonder elektriciteit en stromend water?! En tussen de echte plattelands families te wonen met overal kippen; ramen van staalframes en horregaas?
Het huisje is heel mooi vergeleken wat er zoal rondom staat. Batikstoflappen hangen voor deuren, kaarslicht 's avonds, water halen met emmertjes uit de put en douchen of afwassen met diezelfde emmer.
Tegelijkertijd, en juist zo confronterend in het begin: arme kinderen met 'lappige' kleren all over, kinderen waarvan je denkt dat ze 10 jaar zijn terwijl ze 4 jaar ouder zijn. Kijk je bijvoorbeeld naar de handen dan valt op dat die naar verhouding inderdaad stukken groter zijn: honger!
Veel prijzen zijn door het toerisme omhoog geschoten en landbouw stelt weinig voor hier.

Het gasten verblijf Kairoh Garden ligt op 1,5 km van mijn huisje af en daar gebruik ik stroom en kan ik gewoon douchen. Hier zijn alle mensen van Go For Africa ook.
Dit alles ligt in het dorp Tanji. Als je met de auto erdoorheen rijdt is het alsof Sinterklaas in het dorp is, keer op keer. Helaas heeft de westerse betrokkenheid, projecten en zeker toerisme, heel merkbaar wat verandert in hun alle daagse leven. Bijna alles draaid om geld zo lijk het, veel zwaaiend, roepend,..., enthousiasme is dus met slechts een doel.

Sinds vrijdag is een grote groep van de teams van Go For Africa vertrokken. Een van hen heeft hun auto, een jeep voor een week in bruikleen gegeven. Heerlijk crossen dus maar vooral ook een stuk mobieler. Alhagie's Ford, een mooie opgeknapte bestelbus, kunnen we o.a. voor het project later ook gebruiken. Maar nu is hij nog erg druk en heb ik met Franco eigen vervoer.
Franco heeft komt hier net aan met een fiets die hij hier in de stad heeft gekocht. Hij is een echte zorgzame gastheer en de fiets draagt mooi bij aan het doel van een eigen guesthouse runnen om ervan te leven. Ook hij leeft sober en stop geld snel in zijn spaarrekening.
Zodoende was het aanvankelijk voor mij veel aftasten wat wel en niet ging, je bent immers te gast en we doen thuis de dingen samen; ook met een vriend die bij hem inwoont en het Engels nog moeilijk spreekt. De jongens zijn in karakter veel overeenkomstig met wat ik via Afrikaanse vrienden in Nederland kende. Het valt echt op dat zij, integenstelling tot de westerlingen, nog veel meer met gevoel doen/zijn dan met hun denken! En aangezien de mentaliteit ook weer opener is dan Zuid-amerika doet het me wel wat! Lachen!
Je kent die heftige gesprekken misschien wel waarbij wij al snel aan ruzie denken terwijl het bij hun onder kletsen o.i.d. valt.

Gesetteld en wel hebben we nog niet echt veel geschildert tot nu toe; hooguit 5 keer.
De ene keer is er de sleutel van het centrum niet, de andere keer is de verfwinkel gesloten en konden we maandag niet direct beginnen omdat de ongeblustekalk-water-zout mix een etmaal moet staan. Was te verwachten, niet?!!
En als ik dan met mijn gespikkelde verfkleren over straat loop ben ik de 'painterman' van het dorp en het is leuk om te zien wat voor positieve effecten dat wel heeft!
Geweldig om zo dicht bij de bevolking te komen, ondanks dat je snel een (geld)vriend 'moet' zijn en om zo veel buiten te zijn! Nu ik wennen langzaam voorbij is.

Ik kom met nog veel meer, maar tijd is gebrekkig als ik naar de stad serrecunda ga waar ik internet heb. Dus warme, enigszins puffende ;) groetjes!
Tot snel!

(zie onder)


ENGLISH MESSAGE

Hi dear friends!
Now I am a week here in The gambia, I thought you would like to hear a brief story.
Adapting to the quite severe living circumstances here in this tiny country in West-africa, I started to work painting in a youth communitycentre in e vilage called Tanji. Although it took a whiule I can definately say I am enjoying this one-month visit.
It is very hot here and as I am living close to nature and poor Gambian families I experiencing the real life out here, rather than this mass tourism (isolated) society! One more week and my friend Sebastiaan arrives. He's partly running the project(www.futureforyoungpeople.nl)actually due to his foundation www.readtogrow.nl.

I hope you all are fine.
Best wishes!!
(look below)


MENSAJE ESPANOL

Queridos amigos!
Claro que si hay una version en Ingles no puedo permitirme ovlidar Uds.!
Les cuento que estoy trabajando en Este Pais pequenita La Gambia.
Es que hay un amigo que tiene recientamente el protecto que se llama (www)futureforyoungpeople(.nl). Vivo en Tanji por un mez y ahi ayudo pintar en un centro/communidad cultural de juventud.
Empezando era dificil los primeros dias adaptar de todo: muy cerca de la provridad muy pocas facilidades. Hay tanto que quisiera contarles pero perdoname que falta tiempo!
Espero todo Uds. estan bien, y no les preoccupan porque ya estoy mejor despues esta semana.

Cuidense y mucho carino!



--Informatie/information/informacion--

Vertrek/ departure/ salida:
vrijdag/friday/viernes 06 april/avril 07

Mobiel/cellphone/celular:
(00220)7236109 's avonds/evenings/noches

Fotos volgen maar uploaden lukt bijna niet!
Pictures are still to be uploaded as the connection is very poor.
Hay fotos para monstrar pero todavia es demasiado dificil conectarlos.

  • 20 Maart 2007 - 18:28

    Marianne:

    ha, dat is nog eens echt Afrika!! Geweldig he!Brengt je zoveel dichter bij dat oergevoel: leven in die hutjes, zonder de vanzelfsprekende luxe van hier. Kostbare ervaringen, koester ze! (Ik krijg zo'n zin om even langs te komen....)
    En confronterend: echte armoede, honger en jij de Sinterklaas. Dat laat je niet koud....
    Nou lieverd, ik ben blij dat jij deze dingen ook eens mee kunt maken. Zul je je hele leven niet vergeten.
    Slow down, en geniet. Probeer te relativeren wanneer het je teveel aangrijpt. Doe goed waar mogelijk is.
    Vergeet jezelf niet.
    Dikke, dikke kus, Marianne.

  • 20 Maart 2007 - 19:49

    Wim Maas:

    Dag nathan,
    Bedankt voor het bericht over je Afrikaanse ervaringen. Hoewel ik me slechts op afstand een voorstelling kan maken van het reilen en zeilen daar, lijkt het me fantastisch dat je ervaringen opdoet, zoals jij beschrijft. Je blik op de wereld waarin we leven zou er wel eens heel erg door verrijkt kunnen worden. Een oudere broer van mij heeft jarenlang in Afrika gewerkt als waterbouwkundig ingenieur en ook trips gemaakt naar de binnenlanden. Hij bekeek die wereld altijd door de bril van een Westerse techneut, maar uit jouw verhalen maak ik op dat je op zoek naar oerfenomenen bent. Ik wens je alle goeds.
    groet

  • 21 Maart 2007 - 16:57

    Joep:

    Fijn dat je je draai wat gevonden hebt. Een wereld van zoveel totaal andere ervaringen kom je tegen. Wat kun je op veel verschillende manieren het leven gestalte geven, nietwaar? Ik zie de paintman al voor mij...!
    Meteen ook al een indruk van de organisatieperikelen die bijna standaard voorkomen, zeker bij nieuwe dingen. Mooi verzorgd met de engelse en de spaanse versie erbij, de nederlandse versie is hier en daar wel aan en beetje spellingcontrole toe, maar dat zal wel bij de vaart van het typen ontstaan zijn.
    Het leven in afrika is inderdaad rijk aan beleving, aan sfeer en gevoel. Mooi zoals je dat beschrijft. Ik wens je heel veel goede en leerzame ervaringen en toe en een fijne samenwerking met de Gambianen! Typische eigenlijke dat ik 28 jaar geleden ook nieuwsbrieven schreef, maar over het leven van de Zambianen. Ik voel dus enorm met je belevenissen mee. Toi, toi en good luck.

  • 21 Maart 2007 - 21:20

    Baldur:

    Tja makker, daar zeg je zo wat...werken in Zambia was voor mij ook een slowmotion ervaring. Helemaal grappig lijkt me als je ontdekt dat relaties de basis vormen van waaruit handel plaats vind; eerst kennis maken, naar je familie vragen etc., en dan op zijn tijd de belangen bespreken. Indirect. Merk je daar ook op dat ze weinig"nee"zeggen? Liever indirect blijven, je laten gissen naar wat ze wel willen?
    Hoe ga jij met voeding om binnen je gastgezin? Welke overwegingen maak je daarbij?
    Goed, laat je niet overmeesteren door die mosquito's hoor! Veel plezier wens ik je toe. Ik leerde me op den duur maar een beetje over te geven aan hoe het leven er is. Wens je het zelfde.
    XX-je broer.

  • 21 Maart 2007 - 21:38

    Ayme:

    WOW!!!!!
    Que lindo!!! ¿estas en Africa? no lo sabia.
    Cuidate mucho y pasala muy bonito allá. Espero ver muy prontito tus fotos.
    Tu amiguis,
    Ayme

  • 24 Maart 2007 - 19:00

    Mieke:

    Hai Painterman, When you´re done overthere you could start here! Weer een nieuwe beroeps-mogeljkheid!Wl schrijnend om je beschrijvingen van kineren en wonen te lezen. Wat zijn wij toch rijk! Neem dat als dankbaarheid in je hart mee - ik vergezel je nog steeds in gedachten met een hartegroet, Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 22940

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: